Anmälan mot Apple

Igår skickade jag in min anmälan om Apples missbruk av dominerande ställning. Jag skulle väl kanske först postat texten här för synpunkter och därmed kunna debugga texten ett varv till, men nu har den gått och jag ser fram emot resultatet.

Uppdatering;

Har fått lite kommentarer från Konkurrensverket och dessutom mediaintresse för frågan, varför jag har uppdaterat min anmälan och insänt en Version 1.1. För läsarna av denna blog bifogas anmälan igen här:

Anmälan mot Apple

Synpunkter tages tacksamt emot, även avseende språkliga konstigheter och eventuella stavfel.

Thanks for rating this! Now tell the world how you feel - .
How does this post make you feel?
  • Excited
  • Fascinated
  • Amused
  • Bored
  • Sad
  • Angry

  1. Petter Nikklas
    March 9th, 2011 at 09:44 | #1

    Löjligt! Det är ju just det som gör iPhonen så stabil och säker som den är.
    Att man inte kan installera vilket skit som helst, Apple tar på sig ansvaret att gå igenom allt som produceras och säkerställer kvalitén på koden innan den görs allmänt tillgänglig.

    Skulle Apple inte ha detta så skulle jag inte köpa en iPhone!

  2. March 9th, 2011 at 09:55 | #2

    Jag ser inte problemet, det man får när man väljer en Apple-produkt överstiger vida det man inte får.
    Sedan förstår jag att du reagerat rent juridiskt, men i det här fallet har jag inga som helst problem att ha överseende med det Apple eventuellt missbrukar.

    Men, lycka till!

  3. Kenneth Olsson
    March 9th, 2011 at 10:13 | #3

    Jag har arbetat yrkesmässigt från 1986 med Macplattformen och i flera år vid olika tillfällen med Windowsbaserade datorer och program. Det är fullständigt klarlagt att tack vare Apples medvetna strategi vad dom gör, hur dom gör det och vad som används på deras plattform (läs även iPhone-iPad) så har en Macanvändare sluppit en sanslös och ändlös massa av skräpprogram, virusangrepp,
    hängda system, kraschade datorer, omständiga, bökiga och värdelösa program. Tack vare den förhärligande “öppna” filosofin (läs Android) har hackers redan ställt till problem där. Inga problem att hitta porr där heller. Inga problem att finna androidappar som kraschar hårdvaran. Inga problem att snart också finna olika typer av obskyra program. Ska då Apple spela Gud? Nejdå. Toleransen för vilka program som släpps fram är ändå fullt tillräcklig. Närmare bestämt några hundratusen appar! Det finns alltför många idioter som i “den fria konkurrensens” talartribun strör skit omkring sig. Varför dras så otroligt många IT projekt med brakförluster som kostar skattebetalare miljarder? IT-projekt som läggs i malpåse med astronomiska kostnader i kölvattnet! IT-gurus som predikar guld o gröna skogar men där användare sliter ihjäl sig på ofullständiga och urtaskiga system och program. Tack vare Apples logiska strategi att inte släppa in den sanslösa mängd skit som finns inom PC och Androidvärlden kan jag som Mac- och iPhoneanvändare tryggt jobba vidare VARJE DAG! Och det fungerar klockrent! För den vanliga användaren ger blanka fan i om en liten klick gnälliga gaphalsar till IT-gurus inte får styra och förstöra i Apples mycket mycket väl fungerande hård- och mjukvarusfär också. Allt fler företag och privatpersoner inser tryggheten med Apples affärsmodell istället för strulet och eländet. Det är ju uppenbart eller hur? Det går ju utmärkt att programmera både för iPhone och Android.
    Har du Mac kan du programmera i Windowsmiljö på Macen också! Men ooops – tyvärr inte köra Mac på PC!
    Trött på gnället
    Trött på avundsjukan

  4. juan
    March 9th, 2011 at 10:19 | #4

    Tja, när jag läser din anmälan hittar jag ett rätt bland alla påståenden. Tycker du inte att det är lite alarmerande.

    När du köper en iDevice så köper du hela konceptet. Hårdvara, OS och hela dess eco system. Att andra inte har ett liknande eco system ännu, betyder inte att de handlar emot konkurrens lagen. Finns inget krav från apple att släppa in andra “AppStores” eller att itunes kopplingen måste tas bort. Faktum är att telefonen går att aktivera i butik vid köp och då behöver du ingen dator över huvudtaget.

    Men ingen är så dum (tror jag) att de skulle skaffa en iDevice och sedan inte koppla den till en dator och itunes. Alla de backups som sköts effektift från den programvaran. Dessutom när du väl gjort detta så kan du distrubiera dina filer till flera iOS produkter. Musik kan du distribuera till fler iOS produkter än du eller någon anna äger. Programvaran är begränsad till 5 iOS produkter. När det vissa iPoss ligger inte iOS på dem som operativ system, och därför endast hanterar media filer. Därmed ligger inga begränsningar på dessa iPods.

    Apple har inte heller några skylldigheter att tillåta all material distribueras via AppStore. De är i detta fall precis som en butiks kedja som väljer vilka produkter de kommer att ha i sitt sortiment. De har inga syldigheter att ta in material som de inte vill distribuera. På liknande sätt finns det butiker som av skäl eller annat inte t.ex. tillhanda håller porr i sin affär eller tobak. En del väljer att inte heller distribuera produkter kopplade till sex, såsom kondomer. Dessa affärer bryter inga konkurens lagar det är helt upp till dem.

    Men nu till saken där du har rätt. Att Apple i sin licens utrycklgen förbjuder en att söka andra vägar för att få Apps kan mycket väl vara ett brott mot konkurens lagen. Men de har all rätt att fortfarande göra det så obekvemt som möjligt för konsumenten att välja andra distribtions kanaler.

    Din anmälan kan bara resultera i en sak. Licensen ändras till att inte förjbuda detta handlingssätt. Medan resten kan fortsätta som tidigare.

    Själv är jag mycket positiv till Appstore modellen, jag gläds mer åt de fördelar den ger än de få nackdelar den medför. iTunes ser jag som en självklarhet, Nokia har sin motsvarighet till itunes. Även om den inte når upp till samma funktionalitet.

    Så om du vill nå effekt i din anmälan, attakera enbart den punkt som verkligen kan vara konkurens hämmande. Se till Apples övriga produkter mac och macos. Aldrig tidigare har någon tidigare (seriöst) anklagat dem för att bryta mot konkurrens lagstiftningen eller att de skulle ha monopol på denna marknad.

    Appstore medför inget monopol, inte heller iOS eller hårdvaran som kör iOS. Inte heller medför kopplinen till iTunes till en monopol ställning. I dessa frågor gäller en sak om man inte gillar upplägget. Rösta med fötterna.

    Som sagt fokusera på den punkt där du verkligen har rätt i sakfrågan och där Apple faktist kan bryta mot lagstftningen. Ge dig inte på hela kakan bara för att du inte gillar upplägget. Eftesom upplägget är helt lagligt. Licensen är en skilld fråga.

    Uppmärksamma att i USA har liknande rättegångar pågått och där är det idag fullt lagligt att jailbreaka sin iOS produkt. Inte förståss något Apple skyltar med eller är tvungen att skylta med. Men likande fokus bör kanske tas här. Att kunden har all rätt att göra vad han hon vill med den produkt hon köppt. Det inkluderar jailbreak, använda annan softwara för att hantera produkten, ladda in alternativ mjukvara.
    Men Apple har ingen skyldighet att leverera detta. Snarare har de en skyldighet mot sina ägare att göra detta förfarande så ointressant som möjligt för gemene kund.

  5. magnus
    March 9th, 2011 at 10:21 | #5

    Hej,
    Jag anser rent allmänt att det finns en missuppfattning om vad du som konsument köper, alla verkar tro att de köper en bit hårdvara som de sen kan göra vad de vill med. Verkligheten är att du köper en produkt som består av hårdvara, mjukvara samt tjänster. Det är inte unikt för Apple utan Sony, Nokia, RIM osv har samma approach (för att inte tala om kabel-/sattelit leverantörerna).

    Så enkort fråga bara – varför anmäler du inte Nokia/OVI store, Microsoft/ Marketplace, Sony/PSN och RIM/App World också? Sen fortsätta med Comhem och Viasat?

    Eftersom fokus allt för ofta hamnar på sk “fanboys” villjag även påpeka att jag inte är äger någon Appleprodukt, däremot irriterar jag mig oerhört på att jag inte kan välja tv-kanaler som jag vill och att konsumenter inte vet vad de köper.

    Mvh

    .magnus.

  6. juan
    March 9th, 2011 at 10:21 | #6

    arg alla stavfel. men nåja.

  7. Patrik Ljungberg
    March 9th, 2011 at 13:50 | #7

    Jag är ägare av en macbook samt iphone och frugan har en x10mini PRO. Hennes telefon går inte att uppdatera om man inte äger en pc med Windows. Iphone fungerar att uppdatera både i Windows samt osx så frågan är vem har låst in användaren android eller iOS?

  8. Pontus Berg
    March 9th, 2011 at 14:55 | #8

    @Petter Nikklas

    Du väljer ju fortfarande vilken butik du handlar dina Appar, och om du anser att AppStore är bäst, Apple där tar fullt ansvar och screenar alla applikationer så skall du fortsätta handla där.

    Den som på egen risk väljer att handla från andra ställen borde inte berövas möjligheten.

    Eller rättare sagt; det är juridiskt förkastligt att förhindra någon att både köpa och även erbjuda alternativa kanaler.

  9. Pontus Berg
    March 9th, 2011 at 15:38 | #9

    @Kerstin Thuresson

    Det finns en trygghet i att sitta i fängelse. Likaväl som det stänger dig inne så stänger det andra ute. Alla uppskattar inte friheten utan uppskattar tryggheten i det slutna. Det valet skall du ha, men det jag säger är att det är olagligt att inte erbjuda alternativet.

    @Kenneth Olsson

    För mig är konkurrens och demokrati närbesläktade – det finns flera alternativ att välja medan avsaknad av konkurrens är diktatur. Det är tveklöst så att diktatur har en del uppenbara fördelar; yttrandefrihet medför risken att någon säger dumma saker, flerpartisystem riskerar medföra att folk röstar på odemokratiska partier, religionsfrihet gör att risken är stor för att folk går med i sektistiska röresler typ Knutby.

    Dina referenser till att skattebetalarna betalar miljarder tror jag pekar på varifrån du får din lön och hur det fungerar där. Jag avser inte kommentera denna del med annat än att snudda vid tanken att det nog i mångt och mycket är en kompetensfråga … Det har ingenting med min fråga att göra. Apple lanserar ju Appstore modellen till OSX också men så länge det finns alternativ där så är det inget problem. Det går precis lika bra att skriva dåliga program till alla system och alla plattformar.

    @juan
    Tack för ambitiöst svar. Jag vill understryka att du har helt fel i sak och din uppfattning om hur konkurrensrätten fungerar saknar faktiskt förankring i verkligheten.

    Att en butik från välja sortiment betraktar jag som självklart. Ingen skall tvinga Apple att distribuera porr om man inte vill. MEN om någon vill sälja program som är lagliga att tillverka och köpa på alla andra plattformar, men som Apple väljer att inte ha i sortimentet – är det då rimligt att dom som konsekvens är förbjudna? VoIP klienter, musikstreamingtänster och för all del porr. Det är kombinationen monopol och restriktioner som inte är försvarbart. Coop får välja vad dom inte vill sälja – självklart, men Systembolaget får inte göra samma val. Inom EU gäller fri rörlighet med varor och tjänster. Systembolaget accepterades som ett försäljningsmonopol (i sig högst tveksamt) men om du vill köpa en viss sorts vin som dom inte har så är dom skyldiga att ta in den till dig.

    Min kritik bygger på att du “kollektivansluts” till AppStore (även om du inte vill eller tänker handla där) samt att inte har alternativ. Det tror jag framgår i texten.

    @magnus

    Jag kan så klart skicka in en packe anmälningar om jag inte haft något annat att fylla mina dagar. jag har valt Apple som mål för just det här fallet eftersom dom utmärker sig negativt. Min poäng gäller inte Nokia/Ovi, Android/market eller W7/Marketplace. På alla dessa tre kan jag installera applikationer lokalt (skickade via BT, sparade på minneskortet, via en klient på datorn) och jag kan också installera direkt från vilken producents hemsida som faller mig in. Min poäng om att dessa tillverkare blockerar alternativa distributionsväger är alltså inte tillämplig och något brott mot gällande konkurrensrätt föreligger inte så vitt jag ser.

    Jag äger inte heller någon Appleprodukt, med undantag för en iPod video som jag vann i en tävlig för några år sedan.

    @Patrik Ljungberg
    Förstår inte vad du pratar om. Min dotter har en x10 mini (inte pro) och den gick att uppdatera OTA (over the air) om jag inte minns helt fel. Min egen HTC Desire Z uppdaterade jag också OTA.

    Om det krävs en dator för att uppdatera så lär det ju i Google/Androidfallet finnas klienter för ett flertal operativsystem. Windows, Linux, BSD och säkert också Apple.

  10. Patrik Ljungberg
    March 9th, 2011 at 19:42 | #10

    Jag pratar om att uppdatera till en ny Android version på en x10mini pro. Trodde som du att det var möjligt över OTA men det visades sig att så inte var fallet, mindre uppdateringar har fungerat alldeles utmärkt den vägen. Besökte efter nederlaget Ericssons hemsida där det finns ett installationsprogram som man kan hämta hem för b.l.a detta ändamål. Detta program finns tyvärr endast för Windows. Vid försök att uppdatera till ny Android version över OTA stötte jag på felmeddelande som berättade att denna uppdatering inte var möjligt över OTA. Skrev ett vänligt mail till Ericssons support och undrade hur jag skulle lösa problemet. Fick svaret att Ericsson inte har några planer för närvarande att skapa mjukvara som stöder fler plattformar men att det kan ändras i framtiden.

  11. Pontus Berg
    March 9th, 2011 at 22:10 | #11

    @Patrik Ljungberg

    Partik,

    Jag är uppvuxen i Lund och har kompisar som arbetar på SonyEricsson, ST Ericsson och konsultverksamheter som haft uppdrag för SonyEricsson men jag ser inte att jag därmed skall behöva ta något som helst ansvar för SonyEricsson, Android eller Windows.

    Det är bara att beklaga om Sony Ericssons verktyg för uppdatering av systemprogramvaran i X10 mini inte går att sköta OTA och att mjukvara för att göra det bara finns till Windowsdatorer. Det är klumpigt och inte särskilt kundtillvänt, men jag ser inget juridiskt problem i detta.

  12. JohnF
    March 9th, 2011 at 22:20 | #12

    Usch… det låter som om du gjort en massa fanboys väldigt arga. Själv har jag länge retat mig på fruktmonopolet och förstår inte riktigt hur de kunnat driva det under flera decennier. Detta medans hävprocesserna mot Microsoft avlöst varandra. Nu tror jag inte att din insats kommer att leda till något men lycka till.
    ps
    har en iFån Får (jobbets)
    ds

  13. Pontus Berg
    March 10th, 2011 at 00:10 | #13

    John: jag är van och eftersom mitt case inte ens fick diarienummer så kommer det inte längre, men uppmärksamheten kan i bästa fall fött en diskussion som kan vara sund.

  14. Pär S
    March 11th, 2011 at 21:19 | #14

    Äntligen någon som står upp för den lille mannen, och för en hälsosammare utveckling inom det här området, till gagn för alla. Apple är det nya Microsoft, en monopolistisk jätte som missbrukar sin särställning. Heja konsumenträtten, heja öppen konkurrens och ned med CrApple!

  15. Seppo
    March 19th, 2011 at 10:29 | #15

    Hur är det – har du mottagit ett scholarship från Microsoft?

  16. Pontus Berg
    March 19th, 2011 at 13:20 | #16

    Seppo,

    Tiden där världen var uppdelad i Microsoft mot Apple som en verklighetens spegel av Rymdimperiet mot Rebellerna är sedan länge över. Det finns inga underliggande ekonomiska skäl, ingen som supportar mig i detta från något företag och om det var något sådant företag så skulle det väl vara Google. Alternativet till IOS är ju knappast Windows. WP7 är ju förvisso öppet vad avser möjlighet att installera programvara men slutet och proprietärt så det räcker i alla andra avseenden.

  17. Jörgen
    August 13th, 2011 at 18:05 | #17

    Hej!

    Tycker det var sunt att ta upp frågan en instans. Hoppas du gör nytt försök om du får nytt på fötterna. Kunde det vara ett sätt att poängtera att man tvingas installera ett program “iTunes”, som vad det än ser ut som, eg är en säljsida. Är det verkligen ok att sälja en liten rosa mp3-spelare och tvinga köparen, exempelvis Lisa 8-år, att installera säljprogrammet iTunes.
    Jag tror även som du att Apple förstör för sig själva i längden. Det finns många produkter som attraherar mig men jag håller mig undan pga samma orsaker som du hade med i din skrivelse. Apple, gör om gör rätt och gör Appstor mer transparent och gör iTunes valfritt!

    Mvh
    Jörgen Persson

  1. No trackbacks yet.